Rock & Metal Land
Rock & Metal Land
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

--Menü--

BEMUTATKOZÓ

VENDÉGKÖNYV

Metalfórum

HAVEROCK

MŰALKOTÁSOKK

RÓLAM

KONCERT-FESZTIVÁL

CIKKEK

 

 
TEMETŐ
 
Slayer
 
zene linkek
 
LINKEK
 

Lehet a discó zene a menő.De a ROCK a féktelen és nyers erő!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 
Hátér számok
 
Honlap linkek
 
Kaszás
 
Számláló
Indulás: 2006-07-12
 
Anti th
 
vélemény
A th egy rakás szutyok szar enyi erőll a véleményem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
A Metal zene Magyarországon

A metál zene napjainkban az egyik legellentmondásosabban létező zenei stílus, több okból is, melyek a következők:

1. A zenei palettán elfoglalt helye
2. Sajátos dallamvilága, riffcentrikussága
3. Markáns külső jegyei
4. Általános nem (el)ismertsége, a hozzáfűződő negatív attitűdök és sztereotípiák
5. A metálrajongók általános megosztottsága, zéró toleranciája

Ezek mellett pedig:

1. Több évtizede alkotó együttesek
2. Remek énekesek, kitűnő zenészek
3. Élő koncertek, a playback elutasítása
4. A stílusok változatossága, a legpopulárisabbtól a progresszívig
5. Gyakori elgondolkodtató szövegvilág, az érzelmi hangulatok kifejezési lehetősége
6. Fúziós lehetőség a népzenével, komolyzenével és a kortárs Jazz-el

Mindezek a tények természetesen összefüggnek egymással, nem élesen különálló kategóriák, hanem sajátos kölcsönhatásban, szimbiózisban létező jelenségek. A metál zene zenei palettán elfoglalt helye ugyanúgy szorosan kapcsolódik a sajátos dallamvilághoz, illetve társadalmi elismertségéhez, mint a stílusok változatossága a zenészi képzettséghez.

Nézzük meg egy kicsit részletesebben, mit is takarnak mégis a felsoroltak.

1. Zenei palettán elfoglalt helye

A metálzene a rockzene egyik oldalága, abból származó, vele sok közös vonást mutató, ugyanakkor önálló kategóriával rendelkező stílus. Napjainkban, - bár a metál zene reneszánszát éljük-, ez a stílus a média által alig-alig preferált, ezért társadalmi szinten nem is nagyon ismert. Ez persze következik a stílus sokszínűségéből is, ám ugyanez miatt lehetne sokkal népszerűbb is, hiszen ezen tulajdonságánál fogva szinte mindenki megtalálhatná a maga által kedvelt metál irányzatot. Ide kapcsolódik még, hogy azon könnyűzenei stílusok egyike, mely képes zenei értéket közvetíteni, képes a komolyzene és a népzene örökségét saját zenei környezetében ápolni.
Mindezek mellett tudomásul kell venni, hogy lemezpiacon a metál csak igen kis mértékben van jelen, eltekintve az éppen divatos stílus kérészéletű szereplőitől, illetve egy-két mainstream banda permanens sikerétől. (Azonban ez a siker is viszonylagos, még az Iron Maiden sem képes produkálni azokat az eladási mutatókat, mint az aktuális fiú, vagy lány popcsapat, és a Tankcsapda is csak addig tudta vezetni a MAHASZ top listát, míg le nem taszította őt MC Haver és a teknő).

2. Sajátos dallamvilága, riffcentrikussága

Hát igen, ez a kategória szorosan összekapcsolódik az előzővel. A metálzene lelke-mint minden afrikai eredetű zenéé, a riff. Aki nem szereti a riffet, az sosem fogja szeretni a metálzenét, mindig egyhangúnak, monotonnak, vadnak fogja találni azt. A riffek mellett a hangzást a mély elektromos gitár, meghatározó ritmusszekció, esetleg billentyű determinálja.
A dallamvilág a stílus sokszínűsége miatt nem egységes, ám az elmondható, hogy az amerikai (esetleg angol) és európai együttesek más oldalról közelítik meg a stílust. ( A power metálon belül például élesen elkülönül az amerikai power riffcentrikusabb jellege az európai power gyakran kapkodó, a barokk zenéből is táplálkozó, dallamközpontúbb jellegétől.) Ha lehet ilyet mondani, dallam tekintetében egy AOR, vagy hardrock számot nem lehet összehasonlítani egy death (grindcore) zenével, hisz a death (grindcore) – és most általánosságban fogalmazok- sosem fog olyan közérthető dallamokat hozni, mint a dallam tekintetében gyakran a slágerlistás popegyütteseket is megszégyenítő AOR bandák.

A magyar könnyűzenei közízlést igen sokáig a német operettes dallamvilág határozta meg, melyben úgymond nemigen lehet riffeket találni. Nem hiába született az a mondás sem, hogy a sláger az, amit másnap már az inasok is fütyülnek az utcán. Nos, a legtöbb metálstílusban ilyen számok nincsenek. Amelyikben meg vannak, azok tényleg slágerré váltak. Nem lehet elsiklani a 80-as évek stadionbandáinak lemezei mellett, mai füllel is remek-persze nem progresszív- dallamvilággal bírtak, és nem is maradt el a siker. Bár ezek az együttesek aztán eltűntek (hogy aztán a 90-es évek végén ismét előtűnjenek, bár a régit megközelíteni sem tudó sikerrel), azért egy-kettő fennmaradt és még ma is a metál zenén belül messze a legnagyobb lemezeladási eredményt produkálja (folyamatos lemezeladásra gondolok, nem a divat által felfuttatott csapatok egy-két éves teljesítményére).

A metál stílusok nagytöbbségében azonban nem(csak) a dallamokon van a hangsúly, mely a gyakran extrém énekesi stílusban is kifejeződik. A nemritkán disszonánsnak tűnő dallammenetek és a gitárszólók szintén különleges jelleget adnak a zenének, s az ezek által 5-7 percessé is nyúló számok a mai felgyorsult világban nemigen kedveznek a rádióbarát közvéleménynek.

3. Markáns külső jegyei

A metálzene, mint akármelyik más stílus, megteremtette a maga divatját, színpadi viselkedési normáit. Jóllehet, itt is csak a stílus többrétegűségére tudok hivatkozni, amely eléggé differenciálta a divatstílust, azért vannak olyan standard dolgok, melyekkel a közvélemény azonosítja a metálzenét. A hosszú haj (mely persze már nem jellemző minden stílusra, ám az előtérben lévő bandák nagy részére igen), a bőrdzseki, tetoválások, bakancs (csizma), együttesek logójával felmatricázott póló azért eléggé markánsan árulkodnak a viselőjük zenei ízléséről. Ezek a dolgok pedig élesen elütnek a standard elvárásoktól, olyan sztereotípiákat életre hívva, melyek aztán eleve meghatározzák a közember viszonyulását a metálhoz ( az első benyomás gyakran később aztán kitörölhetetlen attitűdöket szül, a gyakran agressziót sugárzó öltözködés pedig önkéntelen védekezési reakcióba, ellenségkeresésbe torkollik).

Az énekesek színpadi dinamikája ( sok esetben sajnálatos viselkedése), sajátos, gyakran színtén extrém színpadi képe ( ami azért ennyire markánsan semmilyen más zenei stílusban nincs jelen) szintén nem kedvezett az integrálódási szándéknak. Az énekesek, gyakran saját maguk alakították ki azt az image-t, ami a metálzenéhez tartozó sztereotípiákhoz vezetett (gondoljunk csak Ozzy-ra, , valamint az északi bandák templomgyújtogatására, emberölési ügyeire. Hiába nem ez a jellemző, annyira elidegenítők, hogy meghatározóvá válnak a megítélésben).

4. Általános nem (el)ismertsége, a hozzáfűződő negatív attitűdök és sztereotípiák

Ezzel el is érkeztünk az egyik legfontosabb szemponthoz, mely igazából talán a legfontosabb. Miért van az, hogy a gyakran igen nehezen emészthető opera, vagy pl. a bartóki komolyzene az átlagember általi hallgathatatlansága ellenére általánosan elismert? Mert ilyen társadalmi attitűd (értékelő beállítódás) fűződött hozzá. A népzenét is igen kevesen hallgatják, mégis elengedhetetlennek tartják annak ismeretét az általános műveltséghez (ami helyes persze, hiszen a népzene egy nemzet kultúrájának szerves része, az már más kérdés, hogy Magyarországon a népzene szeretetére való nevelés igen kis hatékonyságú.). Nos, a metál Magyarországon – az elmúlt rendszer kulturális politikájának köszönhetően- eleve gyanús (politikai értelemben) zeneként jelent meg. Ez a gyanú aztán olyan attitűdöket eredményezett, melyeket könnyen lehetett a gyakran mesterségesen alkotott sztereotípiákkal erősíteni.

A sajátos – az operetti hagyományoktól eltérő „slágermentessége”, a sokszor extrém kifejezési mód- szintén elriasztotta a hallgatót, anélkül, hogy szánt volna kis időt a hallott zene emésztésére. Nálunk nem voltak olyan nagy hagyományokkal rendelkező- a komolyzenei szaktekintélyektől is dicséretet kapott- rockegyüttesek ( a Syriust kivéve, akik aztán külföldre is távoztak), melyek pozitív példával szolgálva egy más hallgatói magatartásra „ szoktatták” volna a közvéleményt, és megmutatták volna, hogy metál igenis hordozhat zenei értékeket, és túlmutat azon a disszonáns vonyításon, mellyel gyakran azonosították. A folkzene sajnos nem tudott beszivárogni nálunk a metálba úgy, mint északon, ahol így a metál a nemzeti kulturális örökség egyik részévé vált. A progresszív metál a maga nemében értéket hordozó zenéjére pedig az egy hallásból véleményt mondó nagyközönség nem volt kíváncsi, ez megjegyzem azért máshol is jellemző, ám Magyarországon a kicsi piac miatt még inkább fojtogató.

Természetesen ezt az általános negációt, mely a nagyközönség viszonyulását jellemzi a metálhoz, a média nagymértékben oldani tudná, mint ahogy ez meg is történt az amerikai nu metál esetében, vagy korábban a grunge-ban. A nagykiadók azonban nem látnak olyan üzletet a metálban, melyre be kellene invesztálni – valljuk meg, a metál sok stílusa valóban csak rétegzene, mainstreammá sosem fognak válni- s a metálbandák meghatározó alakjai ( tisztelet a kivételnek)sincsenek ott a legnagyobb lemezfogyasztói réteg, a 12-18 évig terjedő fiatalok bálványai között. Egy-egy metálzenekar mesterséges megteremtése pedig-mint a popzene különböző vállfajainál- a blues-hoz hasonlóan lehetetlen. Az egy-két éves életciklusú metálbandák nem tudnának olyan profitot kitermelni, mint Britney és társai, a metál nagy alakjai már évtizedek óta ott vannak a zenei életben, egyéniségük által nem cserélgethetők úgy, mint a popikonok.

5. A metálrajongók általános megosztottsága, zéró toleranciája

A metál sokszínűsége által annyira különböző stílusoknak a gyűjtőfogalma, mely diferenciáltsága által természetesen nem lehet egységes , ám a különböző stílusok rajongói közösségének egy része sajnos csakis a saját értékrendje által preferált zenét kívánja elfogadni, a többit értéktelennek tartva gyakran hangos és ingerült szavakkal adja tudtául véleményét, nem törődve az általa szidalmazott stílust szeretők esetleges érzékenységével.
„Ez csak az én véleményem”, hangzik el sokszor, ám ez a vélemény úgy fogalmazódik meg, hogy kinyílik tőle az ember zsebében a bicska. A hangoskodók nem véleményt nyilvánítanak, hanem kinyilatkoztatnak, az együttesről mondott negatív értékelésükben benne van a másik személy értékrendjének lenézése, semmibe vétele. Érdekes a különböző sztereotípiák jelenléte a metáltáboron belül, ezek közül csak néhányat említenék:

- A mainstream bandák nem játszanak igazi metált, a tömeges siker ellentétben van az „igaz metál hitvallással”.
- Az újabb bandák csak a pénzsiker miatt játszanak, nem mások, mint a zeneipar bábjai
- A fiatal és új rajongók nem lehetnek hitelesek, csak „divatmetálosok”
- Az extrémitás a metál értékének egyik mérőkategóriája
- A nagy hangterjedelmű énekesek csak visítanak, áriáznak
- A hörgő énekesek nem tudnak énekelni
- A sárkányos metál ódivatú, az együtteseik nem tudnak megújulni, csak önmagukat ismétlik
- A hörgős metál nem egyéb puszta kakofóniánál
- A progresszivitás egyenlő az öncélú virgázással
- A death metál az igaz metál, a prog. metál az igaz metál, a heavy metál az igaz metál…stb.

Nekem személy szerint az sem tetszik, hogy rangos rockzenei lapokban is gyakran olyanok írnak egy-egy metál zenéről kritikát, kik nem szeretik, lenézik, zsákutcának tartják a stílust. Ezek az újságírók pedig ahelyett, hogy a rockzene jelentős részeként funkcionáló metál értékeit próbálnák kidomborítani, a sírját ássák a stílusnak, erősítvén azokat a sztereotípiákat, melyek a közvéleményben élnek.(Ne értsen félre senki, nem az a gondom, ha egy metál lemezt lehúznak, hanem az, ha a kritikus eleve negatív attitűddel rendelkezik a stílussal szemben. Értékelése így szükségszerűen torz lesz.)

A továbbiakban csak egy-két dolgot szeretnék kiemelni. A több évtizede működő együttesek számos lemezük ellenére alig ismertek, reklámjuk, részvételük a TV-ben és rádióban elenyésző. Az természetesen mindenképpen előremutat, hogy az interneten számos metálzenei fanzine, weboldal létezik, és hogy a stílusnak megvan a maga hivatalos szaklapja is.

Metál énekes – egy-két rockénekestől eltekintve- nincs az általános köztudatban. A megboldogult Jimmyt istenítették hangterjedelméért, nos, én kapásból fel tudnék sorolni 5-6 olyan metál énekest, kik képesek lennének azt kiénekelni, mint a „király”. Természetesen a stílus hiába próbálna meg kitörni „hallgatóbarát” balladák szirupos tolmácsolásával, a rádióknak és TV-nek kellene ahhoz segítséget nyújtani, hogy siker is legyen belőle. Ám egy metál bandától nem lehet elvárni, hogy folyamatosan balladás lemezeket adjon ki, egyrészt mert lassú számokban dömping van a poppiacon is, másrészt ez a korlátozott koncepció eleve szemben állna a metál szabadelvű alapfilozófiájával.( Nem beszélve arról, hogy legelőször a „szakmai kör”, tehát a metálszeretők fordulnának el az együttestől.).

A stílusok változatossága az a tényező a metálban, mely a legtöbb hívet szerzi, ugyanakkor szinte lehetetlenné teszi a széleskörű ismertséget. Csak az érdekesség kedvéért megpróbáltam összeszedni a legfontosabb stílusokat, a teljesség igénye nélkül:

Hard rock, AOR rock ( amennyiben kissé szabadabban kezeljük a stílust), heavy metal, speed metal, power metal, death metal, dark metal,black metal, symphonic metal, gothic metal, progresszív metal, rap metal, metalcore, trash metal, funky metal, ezeken kívül a rokonságban álló punk rock, grunge, hardcore.

Rengeteg, talán egyetlen stílus sem rendelkezik ilyen széles kínálati palettával. Itt aztán mindenki megtalálhatná azt a hangulati töltést, szöveg és dallamvilágot, melyet szeret, az effajta lehetőség a kitörésre tehát meglenne.

A szövegek a stílusok változatosságának megfelelően szintén igen differenciáltak. Bár nem szerencsés a stílusok szövegvilágát kategorizálni, értékelni, azért elmondható, hogy egynémely stílus szövegvilága nem a nagyközönség részére íródott.( Bár ezek a stílusok általában el is ítélik a túl nagy ismertséget). Nem tudom, hogy mennyit nyom latba a metálban a szöveg, és mennyit a zene, gondolom, itt sincs meghatározható mérték, vagy arány. Az tény, hogy a legbugyutábbtól a komoly filozófiai, társadalmi kérdéseket boncolgató szövegekig megtalálható minden. Sajnos a mai Magyarországon még mindig túl kevesen tudnak angolul a szövegek teljes megértéséhez- mely néha azért inkább pozitív dolog, hehe-úgyhogy leszögezhetjük, hogy hazánkban elsősorban a zenéért veszik meg a rajongók a lemezt.

Elérkeztem az utolsó ponthoz, mely számomra az egyik legfontosabb is. Sajnos Magyarországon egyetlen metálzenekar nem tudta megvalósítani a metál és a komolyzene, vagy a népzene fúzióját, holott szinte kínálja magát a lehetőség, hogy valami eredetit is alkossanak hazánk metál fiai. Az Illés és a Kormorán példája megmutatta, hogy igenis létezhet a magyar népzene rockzenei környezetben, és jómagam csalódottan is vettem tudomásul, hogy a könnyűzenében nem a metál stílusból került ki az az együttes, mely igaz, populáris, és ezért leegyszerűsített szinten, de releváns tényezőjévé tette zenéjében a folkhatásokat. A skandináv együttesek helyesen ismerték fel, hogy a népszerűség-de legalább az elismertség- egyik útja, ha metáljukba beépítik a folkzenét, szövegvilágukba pedig a népi eposzokat, mondavilágot. Így tudtak aztán egy új utat kijelölni, mely meghozta számukra azt, amit a hazai metálegyüttesek nagy része hiába is fog várni: az elismertséget.

A leírtak természetesen csupán az én szubjektív véleményemet tükrözik, szívesen várom azonban az ellenvéleményeket, kiegészítéseket az ezen az oldalon lévő forumba.

 
Csett VazeXD
Csöcstök szbadon lehet használni azért van
Név:

Üzenet:
0 / 250
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
TIMES
 
G-Mailt a népnek
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
DAY LISTA
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
A Legjobb Rock Banda
Arra lenék kiváncsi hogy szerintetek meik az ország legjobb együtese?
Ki a legjobb?

Omen
Tankcsapda
Pokolgép
Edda
Ossian
Lord
Kalapács
Hard
Road
Depreszió
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Ossian
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.