A metl zene napjainkban az egyik legellentmondsosabban ltez zenei stlus, tbb okbl is, melyek a kvetkezk:
1. A zenei palettn elfoglalt helye 2. Sajtos dallamvilga, riffcentrikussga 3. Markns kls jegyei 4. ltalnos nem (el)ismertsge, a hozzfzd negatv attitdk s sztereotpik 5. A metlrajongk ltalnos megosztottsga, zr tolerancija
Ezek mellett pedig:
1. Tbb vtizede alkot egyttesek 2. Remek nekesek, kitn zenszek 3. l koncertek, a playback elutastsa 4. A stlusok vltozatossga, a legpopulrisabbtl a progresszvig 5. Gyakori elgondolkodtat szvegvilg, az rzelmi hangulatok kifejezsi lehetsge 6. Fzis lehetsg a npzenvel, komolyzenvel s a kortrs Jazz-el
Mindezek a tnyek termszetesen sszefggnek egymssal, nem lesen klnll kategrik, hanem sajtos klcsnhatsban, szimbizisban ltez jelensgek. A metl zene zenei palettn elfoglalt helye ugyangy szorosan kapcsoldik a sajtos dallamvilghoz, illetve trsadalmi elismertsghez, mint a stlusok vltozatossga a zenszi kpzettsghez.
Nzzk meg egy kicsit rszletesebben, mit is takarnak mgis a felsoroltak.
1. Zenei palettn elfoglalt helye
A metlzene a rockzene egyik oldalga, abbl szrmaz, vele sok kzs vonst mutat, ugyanakkor nll kategrival rendelkez stlus. Napjainkban, - br a metl zene renesznszt ljk-, ez a stlus a mdia ltal alig-alig preferlt, ezrt trsadalmi szinten nem is nagyon ismert. Ez persze kvetkezik a stlus soksznsgbl is, m ugyanez miatt lehetne sokkal npszerbb is, hiszen ezen tulajdonsgnl fogva szinte mindenki megtallhatn a maga ltal kedvelt metl irnyzatot. Ide kapcsoldik mg, hogy azon knnyzenei stlusok egyike, mely kpes zenei rtket kzvetteni, kpes a komolyzene s a npzene rksgt sajt zenei krnyezetben polni. Mindezek mellett tudomsul kell venni, hogy lemezpiacon a metl csak igen kis mrtkben van jelen, eltekintve az ppen divatos stlus krszlet szereplitl, illetve egy-kt mainstream banda permanens sikertl. (Azonban ez a siker is viszonylagos, mg az Iron Maiden sem kpes produklni azokat az eladsi mutatkat, mint az aktulis fi, vagy lny popcsapat, s a Tankcsapda is csak addig tudta vezetni a MAHASZ top listt, mg le nem tasztotta t MC Haver s a tekn).
2. Sajtos dallamvilga, riffcentrikussga
Ht igen, ez a kategria szorosan sszekapcsoldik az elzvel. A metlzene lelke-mint minden afrikai eredet zen, a riff. Aki nem szereti a riffet, az sosem fogja szeretni a metlzent, mindig egyhangnak, monotonnak, vadnak fogja tallni azt. A riffek mellett a hangzst a mly elektromos gitr, meghatroz ritmusszekci, esetleg billenty determinlja. A dallamvilg a stlus soksznsge miatt nem egysges, m az elmondhat, hogy az amerikai (esetleg angol) s eurpai egyttesek ms oldalrl kzeltik meg a stlust. ( A power metlon bell pldul lesen elklnl az amerikai power riffcentrikusabb jellege az eurpai power gyakran kapkod, a barokk zenbl is tpllkoz, dallamkzpontbb jellegtl.) Ha lehet ilyet mondani, dallam tekintetben egy AOR, vagy hardrock szmot nem lehet sszehasonltani egy death (grindcore) zenvel, hisz a death (grindcore) – s most ltalnossgban fogalmazok- sosem fog olyan kzrthet dallamokat hozni, mint a dallam tekintetben gyakran a slgerlists popegytteseket is megszgyent AOR bandk.
A magyar knnyzenei kzzlst igen sokig a nmet operettes dallamvilg hatrozta meg, melyben gymond nemigen lehet riffeket tallni. Nem hiba szletett az a monds sem, hogy a slger az, amit msnap mr az inasok is ftylnek az utcn. Nos, a legtbb metlstlusban ilyen szmok nincsenek. Amelyikben meg vannak, azok tnyleg slgerr vltak. Nem lehet elsiklani a 80-as vek stadionbandinak lemezei mellett, mai fllel is remek-persze nem progresszv- dallamvilggal brtak, s nem is maradt el a siker. Br ezek az egyttesek aztn eltntek (hogy aztn a 90-es vek vgn ismt eltnjenek, br a rgit megkzelteni sem tud sikerrel), azrt egy-kett fennmaradt s mg ma is a metl zenn bell messze a legnagyobb lemezeladsi eredmnyt produklja (folyamatos lemezeladsra gondolok, nem a divat ltal felfuttatott csapatok egy-kt ves teljestmnyre).
A metl stlusok nagytbbsgben azonban nem(csak) a dallamokon van a hangsly, mely a gyakran extrm nekesi stlusban is kifejezdik. A nemritkn disszonnsnak tn dallammenetek s a gitrszlk szintn klnleges jelleget adnak a zennek, s az ezek ltal 5-7 percess is nyl szmok a mai felgyorsult vilgban nemigen kedveznek a rdibart kzvlemnynek.
3. Markns kls jegyei
A metlzene, mint akrmelyik ms stlus, megteremtette a maga divatjt, sznpadi viselkedsi normit. Jllehet, itt is csak a stlus tbbrtegsgre tudok hivatkozni, amely elgg differencilta a divatstlust, azrt vannak olyan standard dolgok, melyekkel a kzvlemny azonostja a metlzent. A hossz haj (mely persze mr nem jellemz minden stlusra, m az eltrben lv bandk nagy rszre igen), a brdzseki, tetovlsok, bakancs (csizma), egyttesek logjval felmatriczott pl azrt elgg marknsan rulkodnak a viseljk zenei zlsrl. Ezek a dolgok pedig lesen eltnek a standard elvrsoktl, olyan sztereotpikat letre hvva, melyek aztn eleve meghatrozzk a kzember viszonyulst a metlhoz ( az els benyoms gyakran ksbb aztn kitrlhetetlen attitdket szl, a gyakran agresszit sugrz ltzkds pedig nkntelen vdekezsi reakciba, ellensgkeressbe torkollik).
Az nekesek sznpadi dinamikja ( sok esetben sajnlatos viselkedse), sajtos, gyakran szntn extrm sznpadi kpe ( ami azrt ennyire marknsan semmilyen ms zenei stlusban nincs jelen) szintn nem kedvezett az integrldsi szndknak. Az nekesek, gyakran sajt maguk alaktottk ki azt az image-t, ami a metlzenhez tartoz sztereotpikhoz vezetett (gondoljunk csak Ozzy-ra, , valamint az szaki bandk templomgyjtogatsra, emberlsi gyeire. Hiba nem ez a jellemz, annyira elidegentk, hogy meghatrozv vlnak a megtlsben).
4. ltalnos nem (el)ismertsge, a hozzfzd negatv attitdk s sztereotpik
Ezzel el is rkeztnk az egyik legfontosabb szemponthoz, mely igazbl taln a legfontosabb. Mirt van az, hogy a gyakran igen nehezen emszthet opera, vagy pl. a bartki komolyzene az tlagember ltali hallgathatatlansga ellenre ltalnosan elismert? Mert ilyen trsadalmi attitd (rtkel belltds) fzdtt hozz. A npzent is igen kevesen hallgatjk, mgis elengedhetetlennek tartjk annak ismerett az ltalnos mveltsghez (ami helyes persze, hiszen a npzene egy nemzet kultrjnak szerves rsze, az mr ms krds, hogy Magyarorszgon a npzene szeretetre val nevels igen kis hatkonysg.). Nos, a metl Magyarorszgon – az elmlt rendszer kulturlis politikjnak ksznheten- eleve gyans (politikai rtelemben) zeneknt jelent meg. Ez a gyan aztn olyan attitdket eredmnyezett, melyeket knnyen lehetett a gyakran mestersgesen alkotott sztereotpikkal ersteni.
A sajtos – az operetti hagyomnyoktl eltr „slgermentessge”, a sokszor extrm kifejezsi md- szintn elriasztotta a hallgatt, anlkl, hogy sznt volna kis idt a hallott zene emsztsre. Nlunk nem voltak olyan nagy hagyomnyokkal rendelkez- a komolyzenei szaktekintlyektl is dicsretet kapott- rockegyttesek ( a Syriust kivve, akik aztn klfldre is tvoztak), melyek pozitv pldval szolglva egy ms hallgati magatartsra „ szoktattk” volna a kzvlemnyt, s megmutattk volna, hogy metl igenis hordozhat zenei rtkeket, s tlmutat azon a disszonns vonytson, mellyel gyakran azonostottk. A folkzene sajnos nem tudott beszivrogni nlunk a metlba gy, mint szakon, ahol gy a metl a nemzeti kulturlis rksg egyik rszv vlt. A progresszv metl a maga nemben rtket hordoz zenjre pedig az egy hallsbl vlemnyt mond nagykznsg nem volt kvncsi, ez megjegyzem azrt mshol is jellemz, m Magyarorszgon a kicsi piac miatt mg inkbb fojtogat.
Termszetesen ezt az ltalnos negcit, mely a nagykznsg viszonyulst jellemzi a metlhoz, a mdia nagymrtkben oldani tudn, mint ahogy ez meg is trtnt az amerikai nu metl esetben, vagy korbban a grunge-ban. A nagykiadk azonban nem ltnak olyan zletet a metlban, melyre be kellene invesztlni – valljuk meg, a metl sok stlusa valban csak rtegzene, mainstreamm sosem fognak vlni- s a metlbandk meghatroz alakjai ( tisztelet a kivtelnek)sincsenek ott a legnagyobb lemezfogyaszti rteg, a 12-18 vig terjed fiatalok blvnyai kztt. Egy-egy metlzenekar mestersges megteremtse pedig-mint a popzene klnbz vllfajainl- a blues-hoz hasonlan lehetetlen. Az egy-kt ves letciklus metlbandk nem tudnnak olyan profitot kitermelni, mint Britney s trsai, a metl nagy alakjai mr vtizedek ta ott vannak a zenei letben, egynisgk ltal nem cserlgethetk gy, mint a popikonok.
5. A metlrajongk ltalnos megosztottsga, zr tolerancija
A metl soksznsge ltal annyira klnbz stlusoknak a gyjtfogalma, mely diferenciltsga ltal termszetesen nem lehet egysges , m a klnbz stlusok rajongi kzssgnek egy rsze sajnos csakis a sajt rtkrendje ltal preferlt zent kvnja elfogadni, a tbbit rtktelennek tartva gyakran hangos s ingerlt szavakkal adja tudtul vlemnyt, nem trdve az ltala szidalmazott stlust szeretk esetleges rzkenysgvel. „Ez csak az n vlemnyem”, hangzik el sokszor, m ez a vlemny gy fogalmazdik meg, hogy kinylik tle az ember zsebben a bicska. A hangoskodk nem vlemnyt nyilvntanak, hanem kinyilatkoztatnak, az egyttesrl mondott negatv rtkelskben benne van a msik szemly rtkrendjnek lenzse, semmibe vtele. rdekes a klnbz sztereotpik jelenlte a metltboron bell, ezek kzl csak nhnyat emltenk:
- A mainstream bandk nem jtszanak igazi metlt, a tmeges siker ellenttben van az „igaz metl hitvallssal”. - Az jabb bandk csak a pnzsiker miatt jtszanak, nem msok, mint a zeneipar bbjai - A fiatal s j rajongk nem lehetnek hitelesek, csak „divatmetlosok” - Az extrmits a metl rtknek egyik mrkategrija - A nagy hangterjedelm nekesek csak vistanak, riznak - A hrg nekesek nem tudnak nekelni - A srknyos metl divat, az egytteseik nem tudnak megjulni, csak nmagukat ismtlik - A hrgs metl nem egyb puszta kakofninl - A progresszivits egyenl az ncl virgzssal - A death metl az igaz metl, a prog. metl az igaz metl, a heavy metl az igaz metl…stb.
Nekem szemly szerint az sem tetszik, hogy rangos rockzenei lapokban is gyakran olyanok rnak egy-egy metl zenrl kritikt, kik nem szeretik, lenzik, zskutcnak tartjk a stlust. Ezek az jsgrk pedig ahelyett, hogy a rockzene jelents rszeknt funkcionl metl rtkeit prblnk kidombortani, a srjt ssk a stlusnak, erstvn azokat a sztereotpikat, melyek a kzvlemnyben lnek.(Ne rtsen flre senki, nem az a gondom, ha egy metl lemezt lehznak, hanem az, ha a kritikus eleve negatv attitddel rendelkezik a stlussal szemben. rtkelse gy szksgszeren torz lesz.)
A tovbbiakban csak egy-kt dolgot szeretnk kiemelni. A tbb vtizede mkd egyttesek szmos lemezk ellenre alig ismertek, reklmjuk, rszvtelk a TV-ben s rdiban elenysz. Az termszetesen mindenkppen elremutat, hogy az interneten szmos metlzenei fanzine, weboldal ltezik, s hogy a stlusnak megvan a maga hivatalos szaklapja is.
Metl nekes – egy-kt rocknekestl eltekintve- nincs az ltalnos kztudatban. A megboldogult Jimmyt istentettk hangterjedelmrt, nos, n kapsbl fel tudnk sorolni 5-6 olyan metl nekest, kik kpesek lennnek azt kinekelni, mint a „kirly”. Termszetesen a stlus hiba prblna meg kitrni „hallgatbart” balladk szirupos tolmcsolsval, a rdiknak s TV-nek kellene ahhoz segtsget nyjtani, hogy siker is legyen belle. m egy metl bandtl nem lehet elvrni, hogy folyamatosan ballads lemezeket adjon ki, egyrszt mert lass szmokban dmping van a poppiacon is, msrszt ez a korltozott koncepci eleve szemben llna a metl szabadelv alapfilozfijval.( Nem beszlve arrl, hogy legelszr a „szakmai kr”, teht a metlszeretk fordulnnak el az egyttestl.).
A stlusok vltozatossga az a tnyez a metlban, mely a legtbb hvet szerzi, ugyanakkor szinte lehetetlenn teszi a szleskr ismertsget. Csak az rdekessg kedvrt megprbltam sszeszedni a legfontosabb stlusokat, a teljessg ignye nlkl:
Hard rock, AOR rock ( amennyiben kiss szabadabban kezeljk a stlust), heavy metal, speed metal, power metal, death metal, dark metal,black metal, symphonic metal, gothic metal, progresszv metal, rap metal, metalcore, trash metal, funky metal, ezeken kvl a rokonsgban ll punk rock, grunge, hardcore.
Rengeteg, taln egyetlen stlus sem rendelkezik ilyen szles knlati palettval. Itt aztn mindenki megtallhatn azt a hangulati tltst, szveg s dallamvilgot, melyet szeret, az effajta lehetsg a kitrsre teht meglenne.
A szvegek a stlusok vltozatossgnak megfelelen szintn igen differenciltak. Br nem szerencss a stlusok szvegvilgt kategorizlni, rtkelni, azrt elmondhat, hogy egynmely stlus szvegvilga nem a nagykznsg rszre rdott.( Br ezek a stlusok ltalban el is tlik a tl nagy ismertsget). Nem tudom, hogy mennyit nyom latba a metlban a szveg, s mennyit a zene, gondolom, itt sincs meghatrozhat mrtk, vagy arny. Az tny, hogy a legbugyutbbtl a komoly filozfiai, trsadalmi krdseket boncolgat szvegekig megtallhat minden. Sajnos a mai Magyarorszgon mg mindig tl kevesen tudnak angolul a szvegek teljes megrtshez- mely nha azrt inkbb pozitv dolog, hehe-gyhogy leszgezhetjk, hogy haznkban elssorban a zenrt veszik meg a rajongk a lemezt.
Elrkeztem az utols ponthoz, mely szmomra az egyik legfontosabb is. Sajnos Magyarorszgon egyetlen metlzenekar nem tudta megvalstani a metl s a komolyzene, vagy a npzene fzijt, holott szinte knlja magt a lehetsg, hogy valami eredetit is alkossanak haznk metl fiai. Az Ills s a Kormorn pldja megmutatta, hogy igenis ltezhet a magyar npzene rockzenei krnyezetben, s jmagam csaldottan is vettem tudomsul, hogy a knnyzenben nem a metl stlusbl kerlt ki az az egyttes, mely igaz, populris, s ezrt leegyszerstett szinten, de relevns tnyezjv tette zenjben a folkhatsokat. A skandinv egyttesek helyesen ismertk fel, hogy a npszersg-de legalbb az elismertsg- egyik tja, ha metljukba beptik a folkzent, szvegvilgukba pedig a npi eposzokat, mondavilgot. gy tudtak aztn egy j utat kijellni, mely meghozta szmukra azt, amit a hazai metlegyttesek nagy rsze hiba is fog vrni: az elismertsget.
A lertak termszetesen csupn az n szubjektv vlemnyemet tkrzik, szvesen vrom azonban az ellenvlemnyeket, kiegsztseket az ezen az oldalon lv forumba. |